Ottsjo aukštuminio sklandymo stovykla 2020

Kas ir kur Skraido
Forumo taisyklės
Kas ir kur Skraido
Skelbti atsakymą
Reno
PV Valdybos narys
Pranešimai: 1736
Užsiregistravo: 18 Spa 2012 17:10
Country: Lietuva
Skraido_nuo: 1978-Bir-03

Ottsjo aukštuminio sklandymo stovykla 2020

Standartinė Reno » 03 Bal 2020 17:11

Na štai, 13-tą griežto karantino dieną staiga gaunu automatinę telefoninę žinutę iš policijos, kad esu pavojingų asmenų sąraše ir siekiant suvaldyti koronaviruso plitimą, privalau grieštai laikytis saviizoliacijos taisyklių - priešingu atveju man gręsia piniginė bauda nuo 500 iki 1500 Eur. Pabaigai dar turėjau patvirtinti, kad įspėjimą išklausiau. Su kuo visa tai susiję? O gi todėl esu pripažintas laikinai pavojingu, nes kovo 22d, kad ir per vargus, bet vis tik sugrįžau iš Švedijos Lietuvon. Iš tiesų planavau parkeliauti 2 dienomis anksčiau, bet nuo kovo 14 d buvo visiškai sustabdytas susisiekimas keltais tarp Rygos ir Stokholmo. Taigi, mano bilietas namo tapo "neįgalus". Tallink, žinoma, pasiūlė alternatyvą - pasirinkti kitą grįžino datą, bet ne anksčiau, kaip po mėnesio... ?I :mast: Kai galiausia pavyko prisiskambinti 5 Lietuvos ambasadą Stokholme, ten patarė bandyti laimę "Norgės emigrantų liniją" - krovininiu keltu, kursuojančiu tarp Karlshamo ir Klaipėdos. Panagrinėjus maršrutą, paaiškėjo, kad iš tos vietos Švedijos šiaurėje, kur tuomet buvai iki Karlshamo pačiu artimiausiu keliu - 1050 km :oops: Bet kitų alternatyvų nebuvo. Tad paskubėjau įsigyti papildomą bilietą (tuo metu dar buvo) ir nuteikiau save ilgai kelionei snieguotais keliais pavasario link (pietų Švedijoje žiemos jau nebuvo). Kelionė Lietuvon atsiejo tiek, kiek biletas iš Rygos į Stokholmą ir atgal, nes namo kajutėje keliavau vienas (kad sumažinti tikimybe susitikti su koronavirusu, kuriuo jau gąsdino visais švedų žiniasklaidos kanalais). Jau tada sužinojau, kad jei pavyks sugrįžti, sekančias 14d privalėsiu saviizoliuotis nuo viso aplinkinio pasaulio (ką galiausia priminė ir Lietuvos policija, atsiuntusi asmeninį įspėjimą, kai iki griežto karantino pabaigos tebuvo likę vos 2 dienos :mrgreen: ). Kai sekmadienio ryte sėkmigai išvažiavau iš kelto Klaipėdos uoste (prieš tai užpildęs ilgą anktetą, patikrintas kaukėtų-akiniuotų žmonių su elektroniniais termometrais bei pasienio pareigūnų), jau žinojau, kad keliausiu tiesiai į Pociūnus. Ten yra vieta, kur turėsiu galimybę visiškai atsiriboti nuo likusio pasaulio. Bėda, kad tai vasarai skirtos patalpos, o naktimis dar ir šaltukas paspaudžia. Dabar saviizoliacija į pabaigą, tačiau įpusėjau jau 4-tą 50 ltr dujų balioną... Nuo kitos savaitės turi pastebimai atšilti, nors ir taip dujų deginti nereikės, kadangi jau galėsiu "oficialiai" persikraustyti į kur kas šiltesnes vietas... Tai tiek įžangos į temą apie skraidymus Švedijos šiaurėje.
IMG_0600.JPG
Kaip aš ten patekau? 760 km į šiaurės vakarus nuo Stokholmo (jeu netoli sienos su Norvegija), labai vaizdingoje vietoje (ežeras ir kalnai) yra nedidukas Ottsjo miestelis. Šioje vietoje prieš kurį laiką buvo pasiektas Švedijos aukščio rekordas skrendant skladytuvu - 10600 metrų. Tokios galimybės atsiranda tik kalnuotose vietovėse tam tikromis sąlygomis susiformavus taip vadinamoms "stovinčioms bangoms" (būtinas pakankamai stiprus vėjas). Pasaulyje tokių vietų yra ganėtinai daug ir sklandytojai, turbūt, visas jas žino. Švediška aukštuminio sklandymo stovykla minėtoje vietovėje pirmą kartą vyko 1961 m (kitąmet švęs 60-metį!). Visai šalia - vos už 30 km yra pagrindinis Švedijos kalnų slidinėjimo kurortas - Are (pakilus - puikiai matosi). Tačiau pati stovykla veikia vos 2 sav. per metus (13tą ir 14tą metų savaitę). Artimiausias aerodromas - už 50 km nuo Ottsjo. Taigi, visi skrydžiai vyksta tik nuo užšalusiuo ežero ledo.
IMG_0373.JPG
IMG_0381.JPG
IMG_0262.JPG
IMG_0365.JPG
IMG_0268.JPG
Vietos - į valias - E-W kryptimi galėtum net Space Shuttle be vargo nutupdyti. Šio, vos 2 sav. per metus veikiančio "ledinio aerodromo" koordinatės nurodytos žemiau. Aerodromas turi ir savo "bokštą" su skrydžių vadovu. O šalia - vagonėlis, kur pasislėous nuo ledinio vėjo, galima karštavarbata pasilepinti. Visa tai sumontuojama stovyklos pradžioje, o po 2 sav. - nurenkama (prisieina pasidarbuoti kirviais bei laužtuvais, kol per 2 sav. įšalusį "bokštą" išvaduoji iš ežero ledo).
IMG_0272.JPG
IMG_0463.JPG
Nuo Ottsjo iki poliarinio rato - dar apie 350 km. Tačiau šiuo metu čia dar karaliauja žiema. Ledas ežere nutirpsta tik apie gegužės vidurį. Kalbant su vietiniais sužinojau, kad kovas ir balandis - pats lygumų slidinėjimo įkarštis siame regione (visai šalia vieno "ledinių" pakilimo takų driekėsi 55 km ilgio lygumų slidinėjimo trasa. Pamatęs, kiek tąja trasa per dieną pračiuožia žmonių, supranti, kodėl šiose rungtyse žiemos olimpinėse žaidynėse švedai visados būna tarp lyderių.
IMG_0348.PNG
Bus daugiau...

Reno
PV Valdybos narys
Pranešimai: 1736
Užsiregistravo: 18 Spa 2012 17:10
Country: Lietuva
Skraido_nuo: 1978-Bir-03

Re: Ottsjo aukštuminio sklandymo stovykla 2020

Standartinė Reno » 04 Bal 2020 15:35

...Tęsinys
Per beveik 60-metį trunkančią istoriją Ottsjo stovykla mena laikus, kuomet ant ledo susirinkdavo iki 30 įvairiausių sklandytuvų, o jų buksyravimui tekdavo pasitekti net 4 lėktuvus. Tie laikai, deja jau praėjo... Švedijoje, kaip ir Lietuvoje, jaunoji karta dabar mieliau sėdi įsikniaubę į taip vadinamus išmaniuosius telefonus, nei kad domėtųsi skraidymu, ar kita, ankščiau populiaria veikla. Rodos, Ciceronui priklauso posakis - Otempora, o mores - kas per laikai, kas per papročiai! Žodžiu, kiekvienam laikmečiui savi prioritetai ir nėra čia daugiau dėl ko bambėti... :-o
Peržvelgus stovyklos dalyvius iškart pastebi, kad susirinko, daugiausia, "senoji gvardija". Kaip jums atrodo, koks šio piloto-buksyruotojo amžius? Kovo 30 d jam sukako - 88 metai :ap: Tačiau jo pilotuojamas "trašų barstytuvas" (tokia yra tikroji Piper Pawnee 235 paskirtis) ir dabar lekia it eržilas.
IMG_0138.JPG
Viso į stovyklą susirinko gal kiek daugiau, nei 20 sklandytojų, didžioji dauguma, kaip minėjau, - "ne komjaunuoliško amžiaus". Tarp jų ne vietiniai buvome dviese - jau ne pirmą kartą čionai atvykstantis vokietis bei aš, kaip debiutantas. Pjusti skrydį "stovinčiose bangose" buvoi sena mano svajonė. Tačiau pirma reali galimybė atsirado tik prieš 3 metus (pakvietė pažįstamas švedų pilotas). Tačiau susiruošiau tik iš 3-čio karto (du metus išvyką vis atidėliodavau). Taip sakant, - trečias kartas nemalavo. Tik išvykos pabaigą smarkiai "paįvairino" beprasidedanti koronaviruso pandemija (bet apie nuotykius grįžtant namo jau rašiau).
Pirmas skrydis, kaip ir dera naujokui, buvo su solidžią aukštuminio skriejimo patirtį sukaupusiu švedų instruktoriumi, vardu - Lenart'as. Kitų buvau iš anksto įspėtas, kas šis padangių asas "is not a man of many words" - žodžiu, - kalba retai ir labai nedaug. Tuo netrukus įsitikinau. Įsėdus į kabiną tepaklausė, kiek valandų esu priskraidęs sklandytuvais, po ko sekė trumpa frazė - "OK, you fly". Suprask - skrendi pats...
IMG_0252.JPG
Pakilus netrukus patekom į "rotorių" (būdinga skraidant bangose). Nors baladojo gana smagiai, Lenart'as nepratarė nė žodžio. Aukščiau - viskas nurimo, o 900 m aukštyje išgirdau - release (atsikabink). "Piper'is", persivertęs per dešinį sparną, nėrė žemyn, o mes pasukom ten, kur tikėtina patekti į bangą. Gana greit įkyrus variometro "mykimas" pasikeitė pypsėjimu. Valio, kylam :S: Pradžioje Lenart'as dar kiek koregavo mano skrydžio trajektoriją, pratardamas "kairiau", "dešiniau", "dabar tiesiai". Todėl tai kilome iki 5 m/s, tai nusirisdavom iki "0". Faktas, kad ore sklandytuvo nė karto nebuvau apvertęs galva žemyn. Čia, kažkodėl, kompiuteris sudurnavojo arba į forumą koks nors koronavirusas įsimetė...
IMG_0199.JPG
Įdomiausia, kad oras aplink buvo visiškai ramus - plaukėme lyg per pieną, kaskart vis pakildami aukštyn. Ežeras, kaip ir šalia jo stūksantis 800 m metrų kalnas, pamažėle nuo mūsų tolo...
FHD0676.JPG
Tačiau netrukus mano "pamokos" baigėsi - po kokių 10 min. "bangavimo" Lenart'as ištarė - "try to find wave yourself" (bandyk surasti bangą pats).
FHD0673.JPG
Taigi, tolimesnis mano "žabaliojimas" po erdvę gal 30-40min. buvo lydimas tik švelnaus šniokštimo, šaltam oro srautui aptekant glotnų sklandytuvo paviršių bei variometro epizodiško pypsėjimo, kuomet patekus į bangą, lyg liftu pradėdavai kilti aukštyn. O aplink - visiškai ramu, tarytum aliejuje, nepaisant, esi vis dar bangoje, ar jau nublūdijai kažkur į šoną... Apie vertikalaus greičio pokyčius pirmiausia pranešdavo variometras (na, bent jau man, dar neturinčiam tokio skraidymo patirties). Taip palaipsniui keldamas asmeninio "rekordo" kartelę (Lietuvoje sklandytuvu nesu pakilęs aukščiau 2500 m) galiausia atsidūriau 4000 m virš jūros lygio.
IMG_0183.JPG
Prisimenant instrukcijas jau kaip ir laikas pradėt galvoti apie deguonies įrangą... Jos, žinoma, nebuvome pasiėmę (skrendant su naujoku jos įprastai neprisireikia). Instruktorius tylejo, o aš džiaugiausi vis dar sugebėdamas kilti aukštyn. Tiesa, variometras terodė 1-1,5 m/s. Banga "išsikvėpė"? Greičiausia aš nesugebėjau rasti stipresnės. Nors iš dešinės, gal tik 70-100 m aukščiau manęs, skrido Duo Discus su patyrusiais sklandytojais. O mano instruktorius ramiai snaudė...
IMG_0240.JPG
Pradėjau dairytis aplinkui, po "Sniego karalienės" valdas. Tokio kraštovaizdžio Lietuvoje niekada nepamatysi ...
IMG_0471.JPG
Staiga, nutraukdamas beprasidedančią romantiką, "sudundėjo" Lenart'o balsas - "go down" - laikas leistis, nes apačioje kiti laukia. Tikrai taip, nes man, kaip naujokui, leido skristi pirmam. OK, oro stabdžiai ir spaudžiam žemyn. Pro netoliese "ledinio aerodromo stūksantį kalną prasinešėme pagarbiu atstumu, nes arčiau tos ledinės kupros "kunkuliuoja" rotorius....
IMG_0475.JPG
Tuomet "persimetėm" į priešingą ežero pusę
FHD0749.JPG
O neilgai trukus - jau ir 4-tas posūkis
IMG_0377.JPG
IMG_0378.JPG
... ir - tiesiai į čiuožyklą
IMG_0384.JPG
Na štai - pirmas skrydis baigtas. Ore - 1:04. Šiemet skraidymų sklandytuvais sezona pradėjau kaip niekad anksti. Pasiektas asmeninis aukščio "rekordas" slandytuvu - 4000 m virš jūros lygio. Tiesiog jaučiau, kaip kraujagyslėmis "bėgioja" adrenalinas. O tuo metu skrydžiui ruošiasu sekantis sklandytojų "duetas"...
IMG_0260.JPG
Bus daugiau...

normantas
PV Valdybos narys
Pranešimai: 459
Užsiregistravo: 08 Spa 2012 21:15
Country: Lietuva
Skraido_nuo: 1975-Rgs-23
Miestas: VILNIUS

Re: Ottsjo aukštuminio sklandymo stovykla 2020

Standartinė normantas » 06 Bal 2020 11:43

Kaip supratau tau dar vienas karantinas Europoje, ir pusė pasaulio su nuotykiais vėl tavo kišenėje........ir sekasi žmonėm :-o :dant:

Skelbti atsakymą