Puslapis 12

Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 11 Gru 2012 13:03
Reno
Ultralengviems sklandytuvams svorio apribojimai dar griežtesni - iki 70kg vienviečiams ir ne daugiau 100kg - dviviečiams. Taigi, kad UL "sklunderis" atitiktų minėtus reikalavimus, konstruktoriams tenka naudoti anglies pluoštą, kevlarą bei kitas daug kainuojančias medžiagas. Gamybos technologija taip pat brangi, ypač, kuomet gaminama vienetais, o ne šimtais tūkstančių, kaip, pvz. puodai ar kaliošai.
Rezultatas gražus, bet... Tipiškas pavyzdys - Archeopteryx (Swiss made, tad ir kaina atitinkama). Deklaruojama aerodinaminė kokybė - 28 (su uždara kabina):
phpBB [video]


Paprastesniu keliu eina amerikiečiai - jų "trubka i triapka" (kartais dar šiek tiek fanieros) kategorijos aparatai dažnai pravardžiuojami "skraidančiomis kėdėmis". Sąlyginai nebrangūs, bet aerodinaminė kokybė ir skridimo greitis - mažai tesiskiria nuo laisvūniško parasparnio. Kieto sparno privalumas - žymiai geresnis atsparumas turbulencijai:
phpBB [video]


Šlaitas nebūtinas, galima sėkmingai skireti ir termikuose, net kartu su ne labai draugiškai nusiteikusiais paukščiais (žiūr. nuo 1:50):
phpBB [video]


Mėgstatys "retro" gali pasirinkti ir biplano variantą:
phpBB [video]

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 04 Sau 2013 14:09
Reno
Ukrainietiško Alatus AL-12 svoris atitinka ULO sklandytuvo reikalavimus (iki 80 kg), o motorizuotas (su gerai žinomu JPX 25M varikliu) variantas - Alatus M "telpa" į 115 klasę
http://www.aerola.com.ua/index.php?page ... pe=special

Bemotoriam variante nurodomas minimalus skridimo greitis - 42 km/val.
Filmuke matyti, kad maždaug 40 km/val greičiu šis sklandytuvas vis dar skrenda (žiūr į dešinėje esantį greičio prietaisą nuo 4:30).
Taigi, su "baisulinio greičio" motoparasparniais būtų galima skristi kartu :S: :
phpBB [video]

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 20 Vas 2013 16:35
Reno
Grynai lietuviškas produktas - šilutiškio, medinių konstrukcijų virtuozo Ramūno Jurkšto kūrinys - sklandytuvas vaikų mokymui.
Aplinkybės susiklostė taip, kad šį skraidymo aparatą buvo nuspręsta motorizuoti.
Variklis - gerai visiems pažįstamas JPX Italia M-25 Black Devil.
Paveikslėlis

Na ką - išėjo visai šaunus UL kategorijos motosklandytuvas, belieka tik variklio gaubtą pagaminti (kabinoje - konstruktorius Ramūnas Jurkštas):
Paveikslėlis

Pristatydamas Ramūną Jurkštą ne atsitiktinai paminėjau, kad jis - medinės konstrukcijos skraidymo aparatų maestro.
Lietuvoje sėkmingai skraido dvi jo rankomis pagamintos Pirmojo pasaulinio karo laikų prancūžiško naikintuvo Newport XXI replikos, varomos perdirbtų automobilio Subaru variklių
(antrame plane matyt vieno iš šių naikintuvų uodega):
Paveikslėlis

Čia - vėl R.Jurkšto kūriniai: pirmame plane - UL motosklandytuvo "nosis"; antrame - medinis dvivietis biplanas RJ-1 (fotografuota Šilutės aeroklubo angare):
Paveikslėlis
Paveikslėlis

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 21 Vas 2013 20:18
Aloyzas Liaukus
Gaila, kad Vidas Navickas, aviakonstruktorius Alytuje, pagaminęs septynis lektuvus uždarbiauna Švedijoj. Vidas taip pat vienas iš kietų konstruktorių ir lakūnų.

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 03 Lie 2013 07:01
Aloyzas Liaukus
Pasidaryk pats:

phpBB [video]

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 03 Lie 2013 13:41
Reno
Aloyzas Liaukus rašė:Pasidaryk pats:
phpBB [video]
Visa tai galima pamatyti ir "gyvai", nuėjus į "Sportinė aviacija ir Ko" gamyklą prie Pociūnų aerodromo.

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 05 Lie 2013 07:02
Aloyzas Liaukus
Tarybiniais metais buvau tenai, dar medžiagas pirkom burlenčių gamybai...
įdomu būtų padaryt ekskursiją manau norinčių pasižiūrėt atsirastų

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 30 Rgp 2013 13:55
Reno
Originalus būdas UL klasės sklandytuvui pakelti į orą :S:
phpBB [video]


Plastmasinis ultralengvas sklandytuvas AXEL. Tuščias sveria - 78,25kg (MTOW - 185kg).
Didžiausia aerodinaminė kokybė - 28 (atvira kabina - 23). Min. greitis - 51 km/val, maksimalus - 135 km/val.

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 28 Spa 2013 11:02
Reno
Gražus reklaminis šveicariško ULO klasės sklandytuvo ARCHAEOPTERYX filmukas:
phpBB [video]

Ir visa tai už "prieinamą kainą" (prieini :S:, pasižiūri :mast: ir nueini :m: ...)

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 28 Spa 2013 13:18
Aloyzas Liaukus
Čia jau "bagažinės" aviacija, jau arčiau tikslo
panašu į pripučiamą valtį:)

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 28 Spa 2013 16:27
Reno
Į "bagažinę" jis telpa tik į tokią, kuri prikabinama papildomai (bet atlieka ir "angaro" funkciją):
Paveikslėlis

Į pripučiamą valtį panašus, nebent, savo svoriu (54 kg):
Paveikslėlis

Tačiau skrieja geriau už bet kurį parasparnį ar skraidyklę:
Paveikslėlis

Ir greičių diapazonas gerokai didesnis (ypač į "baisulinio greičio" pusę):
Paveikslėlis

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 28 Spa 2013 18:26
Aloyzas Liaukus
dar parašyk kiek kainuoja.

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 28 Spa 2013 19:58
Reno
Aloyzas Liaukus rašė:dar parašyk kiek kainuoja.
Žinai, ką reiškia "Swiss made"... Gal geriau žiūrėt rytoj, o ne prieš miegą ... :evil:
http://www.ruppert-composite.ch/rokdown ... yx_eng.pdf

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 28 Spa 2013 21:07
Aloyzas Liaukus
pažiūrėjus nėra kada miegot, einu dirbt ir taupyt...

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 29 Spa 2013 14:32
Reno
Jeigu jau "taupyti" UL kategorijos sklandytuvui (tuščio svoris - iki 70 kg), tai ne ARCHAEOPTERIX'ui, o tokiam:
Paveikslėlis

Tai amerikiečių SPARROW HAWK ("Paukštvanagis"), kuris tik 10 kg sunkesnis už ARCHAEOPTERIX'ą dengta kabina, aerodinamiškai - geroookai pranašesnis ir kainuoja net trečdaliu pigiau :ap:
Paveikslėlis

Visas pagamintas iš anglies pluošto. Liemuo tesveria tik 31,6 kg, sparnai - po 18 kg:
Paveikslėlis

SPARROW HAWK - žymiai kompaktiškesnis. Jo sparnai - vos 11m ilgio (ARCHAEOPTERIX'o - 13,6m), bet aerodinaminė kokybė - 37 ("šveicaro" - 28)
Paveikslėlis

Amerikietiškas "paukštvanagis" labiau linkęs į "baisulinį greitį" (min - 63 km/val), tad ant nuosavų kojų su juo jau nebenutūpsi...
Paveikslėlis

Kaip ir ARCHAEOPTERIX'as, į bagažinę SPARROW HAWK taip pat nebetelpa. Tačiau nuosavą "angarą" nusitempti galima ten, kur tik reikia...
Paveikslėlis
Paveikslėlis

Taigi, jeigu "šveicaras" sklandytuvą primena tik išvaizda, tačiau skiridmo savybėmis labiau panašus į skraidyklę, tai "amerikietis" - ir atrodo, ir skrenda
kaip tipiškas sklandytuvas (antrame plane - vokiškas DG)
Paveikslėlis

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 29 Spa 2013 21:18
Aloyzas Liaukus
gali įtikint ir mirusį :)

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 30 Spa 2013 10:11
normantas
Laikas į Lietuvą jau tokį parsitemti........kur laikysime :!:

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 30 Spa 2013 14:10
Reno
normantas rašė:Laikas į Lietuvą jau tokį parsitemti........kur laikysime :!:
:S: Kurį iš jų parsitempiam?
Paveikslėlis

... o laikysime taip:
Paveikslėlis

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 30 Spa 2013 22:30
Aloyzas Liaukus
Belieka tik parsitempt

Re: Ultralengvieji sklandytuvai

Parašytas: 30 Spa 2013 22:46
normantas
......tempiame visus ,bus kiekvienam po atsarginį ,o jei neprireiks parduosime....mes gi ''komercininkai'' ,-gyventi tai reikia :skrendam: