Vienintelis išlikęs...

Skraidymo įranga, aksesuarai, remontas.
Forumo taisyklės
Skraidymo įranga, aksesuarai, remontas.
Skelbti atsakymą
Reno
PV Valdybos narys
Pranešimai: 1644
Užsiregistravo: 18 Spa 2012 17:10
Country: Lietuva
Skraido_nuo: 1978-Bir-03

Vienintelis išlikęs...

Standartinė Reno » 09 Lie 2014 18:52

Danijoje pabaigtas restauruoti 1939m. vokietijoje pagamintas sklandytuvas Mu-13d. Foto - iš ką tik gauto VGC News 2014 m. vasaros leidinio.
LY-KEVA.JPG
LY-KEVA.JPG (53.18 KiB) Peržiūrėta 2066 karus(ų)

Greičiausia kils klausimas - na ir kas gi čia ypatinga? Ogi, kad tai vienintelis išlikęs tarpukario Lietuvos skraidantis orlaivis!!! Nekantriai laukiu
šiumetinio (42-jo) Tarpautinio VGC sąskrydžio, kuris vyks Danijoje, rugpjūčio 2-12 dienomis. Ten bus proga pamatyti šią, naujam skrydžiui vėl
atgimusią ir mūsų krašto aviacijos istorijai labai svarbią relikviją. Archyvuose sklandytuvas minimas kaip "KEVA" (registracijos Nr. LY-KEVA).
LY-KEVA priek su Gysu.JPG
Tuomet tai buvo pats moderniausias sklandytuvas Lietuvoje. O Kaip jis atsidūrė Danijoje? Atsakymą rasite perskaitę Beno ir Danijos VGC klubo
narių po kruopelytę surinką šio, dabar jau unikalaus sklaidymo aparato istoriją:

Daug metų ‘KEVA‘‘ buvo pamiršta. Galbūt dėl to, kad labai trumpai skraidė Lietuvos padangėje, vėliau buvome po ''geležine uždanga'', kas labai trukdė tokiems tyrinėjimams. O šiandien, tiesiog jau nebėra kam ilgėtis šio sklandytuvo...
Pats ankstyviausias įrašas kokį pavyko rasti tai – 1939 m. liepos 1 diena. Ir ši data laikoma ‘‘Kevos‘‘ gimtadieniu! Įrašai skelbia, kad Schwarzwald Flugzeugbau, Donauschingen gamykloje sklandytuvas baigtas kaip ‘‘Rohbau‘‘ t.y. tik ‘‘griaučiai‘‘ – be uždengimo drobe. O jau Liepos 14 dieną sklandytuvas aptrauktas ir nudažytas standartine tiems laikams spalva RLM 05 Elfenbein. Liepos 15 dieną sklandytuvo formuliare įrašomas pavadinimas ir modelis: Akaflieg Munchen Mu-13 D-2 ir suteikiamas serijos Nr. 108. Taip pat orlaivio dokumentuose pažymima, kad sklandytuvas eksportuojamas į Lietuvą. Šioje vietoje danų atrasta vokiška istorija nutrūksta...
Tikslios datos nėra, bet žinoma, kad KEVA į Lietuvą atkeliavo rugpjūčio pradžioje, prieš pat Baltijos šalių orinio sporto varžybas. Jis, kaip ir 1940 m. gautas dvivietis „Gövier“, buvo vokiečių kompensacija už užgrobtą Nidos sklandymo mokyklos turtą (angarus, bendrabutį, keletą sklandytuvų).
Tuo metu, neskaitant Minimoa (Biržiečio), KEVA buvo laikoma moderniausiu sklandytuvu Lietuvoje, todėl buvo nuspręsta, kad rugpjučio 14-19 dienomis Alfredas Gysas su juo dalyvaus Baltijos šalių varžybose. Juolab, kad kaimyninės šalys Latviai ir Estai taip pat jau turėjo naujausios konstrukcijos vokiškus sklandytuvus. Nors A.Gysas atliko tik keletą skriejimų susipažinimui su sklandytuvu, tačiau varžybose pasirodė puikiai. Varžybose buvo rungiamasi skrendant į tolį, siekiant pakilti kuo aukščiau ir išsilaikyti kuo ilgiau ore. Pirmoje rungtyje A.Gysas nuskrido 169km ir užėmė antrą vietą. Sekančioje - vėlgi liko antras, pasiekęs 1750m. Ir trečioje – išviso išsilaikęs ore 5 val. 49 min. – rungtį laimėjo. Susumavus bendrus rezultatus Lietuva tapo nugalėtoja. Antra vieta atiteko Estijai ir trečia Latvijai (Suomija savo sklandytojų neatsiuntė).
Vėliau sklandytuvas buvo naudojamas pilotams treniruotis skriejimui termikuose, to meto spaudoje užsimenama apie vieną kitą Kevos skridimą. Vienas iš įsimintinų įvykių: 1940 Balandžio 21 diena - sklandytuvas buvo apverstas vėjo ir aplaužytas. O per pusantro mėnesio laikotarpį vėl atrestauruotas. Beveik lygiai po metų kai išriedėjo pro gamyklos vartus, Keva patraukė, tikėtina, į paskutinį maršrutą Lietuvoje. 1940 liepos 13 daugeliui Lietuvos aeroklubo sklandytuvų šis maršrutas buvo apskritai paskutinis. Lietuvą okupavę sovietai visą aeroklubo turtą nuskraidino į Aukštagirio sklandymo mokyklą. Ten pat atsidurė ir mūsų Keva. Ar buvo skraidoma su Keva iki vokiečių okupacijos yra klausimas, kuriam kol kas atsakymo nėra. Galima tik pasamprotauti: daugelyje prisiminimų teisinamasi, kad mokyklos aerodromas buvo per mažas rimtesniems skridimams, bet yra žinoma, kad ten sugebėjo nutūpti ir nemaži lėktuvai, buvo bandomas Karvelio Bk-2 ir dar daug kitų pvz.
A.Balsio atsiminimuose sakoma, kad 1940 rudenį ten jau šeimininkavo komjaunuoliai… Vargu ar iš jų buvo tiek patyrusių sklandytojų galinčių valdyti aukštos klasės sklandytuvus kaip Mu-13d ar Minimoa… Greičiausiai sklandytuvai buvo ‘’padabinti’’ raudonom žvaigždėm tik kelioms propogandinėms nuotraukoms padaryti…
S.Čekanauskas prisimena, kad 1941 birželio pabaigoje rusai apleido mokyklą ir neužilgo pasirodė vokiečiai. Aukštagiryje, sumontavus kai kuriuos sklandytuvus, vokiečiai savo pilotų apmokinimui buvo atidarę sklandymo mokyklą, tačiau sklandė joje tik porą savaičių, nes dalinys buvo išsiųstas kitur. Vėliau, atvykus kitam daliniui, iš Aukštagirio vokiečiai buvusius LAK lėktuvus pervežė į Parubanės aerodromą, tame tarpe ir vokiškos konstrukcijos sklandytuvus, išskyrus Grunau Baby LY-Šarka ir Minimoa LY-Biržietis, kurie buvo gaminti lietuvių ir matyt neatitiko ‘‘vokiškų standartų‘‘.
Nežinia kiek laiko Keva praleido Parubanės aerodrome, bet jau 1942 m. balandžio 16 dieną, Hamburge, mūsų Mu-13d gauna nauja tinkamumo skraidyti pažymėjimą (Zulassungschein). Sklandytuvo dokumentuose įrašyta: ‘‘Russisches Beuteflugzeug‘‘ (užgrobtas rusų lėktuvas-trofėjus). O taip pat įrašomas naujas registracijos numeris WL-XI-217. Tai buvo tipinė karinė sklandytuvų registracija naudota 1939-1943 metais. Taigi, 1942 m. balandžio 25 dieną naujai atgimusi Keva atlieka pirmą savo startą po remonto. Skrydis buvo atliktas Fassberg aerodrome. Vėliau, čia (Wehrmacht Luft, Luftgaukommando 11 = Hannover), buvo atlikti 193 startai, kurių bendra trukmė 76 valandos.
1942m rugpjučio 26 dieną sklandytuvas pervežtas į Lübeck-Blankensee aerodromą, kuriame atlikta 100 skridimų. 1942 rugsėjo 5 dieną sklandytuvas patiria avariją, kurios metu sulaužomas sparnas. Po remonto 1943 birželio 2 dieną vokiečiai KEVA išveža į Daniją, Vaerlöse miestelį (netoli Kopenhagos), ir palieka skraidyti čia esantiems kariams (Segelflug-Ausbildungsgruppe). Pagal naują orlaivių žymejimo sistemą, KEVA gauna naują registracijos numerį: LF+VK. 1943 m. birželio 3 dieną Vaerlose aerodrome KEVA pirmą kartą pakyla į Danijos padangę. Po metų 1944 m. birželio 3 dieną sklandytuvas pervežamas į Lundtofte aerodromą, kur eksplotuojamas Danijos NSFK grupės (nacionalsocialistų skraidymo grupė). Neaišku ar buvo sažiningai pildomas borto žurnalas, bet šiame aerodrome užfiksuoti tik 6 skridimai. Paskutinis jų – 1944 rugsėjo 28 dieną. Ir čia galima padėti tašką KEVOS kaip Luftwaffės karinio sklandytuvo karjeroje...
Iškart po 1945 gegužės 4 dienos sajungininkai pradėjo vykdyt ‘‘ Morgenthau’’ planą, t.y. naikinti visą vokiečių paliktą karinę techniką. Ne išimtis buvo ir sklandytuvai, kurie turėjo karišką Luftwaffės ženklinimą. 1945 m. gegužės 8 dieną Britų kariuomenė Danijoje rado ir išsivežė, arba sunaikino kaip karo grobį 75 vokiečių paliktus sklandytuvus (tame tarpe ir buvusius Danijos). Iš jų ir du Mu-13d tipo sklandytuvus... Laimei, nei vienas iš jų nebuvo KEVA! Šį sklandytuvą bei dar vieną Kranich II, aktyvesni Danų sklandytojai, dar esant vokiečiams, buvo nužiurėję ir paslėpę nuo piktų akių (paskutinėmis karo dienomis maistas vokiečių kariams buvo vertingesnis nei sklandytuvas...)! Deja, žmonės slėpę Kranish, prasitarė ir jis buvo konfiskuotas kaip ir kiti orlaiviai... Tuo tarpu žmonės, kurie žinojo Kevos buvimo vietą – tylėjo, kas nulėmė tolimesnę šio legendinio sklandytuvo istoriją!
Karui pasibaigus, privatus asmuo Danijos sklandymo sąjungai pasiūlė įsigyti KEVA. Nors juridiškai orlaivis priklausė Danijos valstybei (kaip ir viskas kas buvo palikta vokiečių kariuomenės), bet Finansų ministerijai leidus, 1947 m. pavasarį, po sklandytuvų meistro Bent Halling (A/S Dansk Aero) inspektavimo (nes siūloma suma tiems laikams buvo gan didelė), už 2500 kronų sandėris buvo patvirtintas. Tais pačiais metais sklandytuvas kapitališkai remontuojamas: keičiama drobė, dažomas. Nulupus posūkio vairo drobę, po senais dažais buvo aptikta penkiakampė žvaigždė, Danų istorikams šis atradimas užminė mįslę ilgam... Nemažai darbo buvo ir prie sparnų remonto. Amžininkai prisimena, kaip vokiečių pilotams darant kilpas sparnų galai nepaprastai daug išsiriesdavo į viršų. Galima spėlioti, kad vokiečių remontas atliktas 1943 m. nebuvo labai kokybiškas, galbūt ir eksplotacijos sąlygos nebuvo pačios palankiausios...
Po B. Halling remonto, 1947 m. rugpjūčio 8 dieną sklandytuvas gauna naują registraciją OY-MUX. Prasideda, jau kelintą kartą atgimusios, Kevos skrydžiai. Net ir po karo MU-13d buvo laikomas aukštos klasės sklandytuvu. Dar tais pačiais metais pilotas Harald Wermuth Jensen nuskrido 104 km maršrutą iš Vandel į Esbjerg ir atgal, pasiekdamas naują Danijos rekordą! Dar vienas atviro nuotolio rekordas buvo pasiektas 1953 rugpjūčio 17 dieną, kurį per 6 val. pasiekė Aage Dyhr Thomsen, nuskrisdamas 332 km ir nusileisdamas Sandhammaren, Švedijoje!
Turbūt pirmą kartą po karo Keva aplanko Vokietiją: 1959 m. balandžio 20 dieną Svend Michaelsen pakilo iš Herning ir nusileido už 313 km Nenndorf miestelyje (pietinė Hamburgo pusė, Vokietija). Tai ne vienintelis S. Michaelsen tolimas skrydis su Mu-13d, dar anksčiau jis tuo pačiu maršrutu skridamas įveikė 245 km bandydamas pasiekt rekordą. Taipogi, 1953 m., 1957 m., 1961 m. (o galbūt ir daugiau?) OY-MUX dalyvavo Danijos sklandymo čempionatuose. Keva netgi buvo įrašyta į sklandytuvų sąrašą 1958 m. pasaulio sklandymo čempionate Lenkijoje, tačiau pilotas Aage Dyhr Thomsen visgi pasirinko tuo metu modernesnę lenkišką ‘’Jaskulka’’ .
Nuo 1966 m. sausio 6 dienos mūsiškė Keva gavo naują vardą: Signe’s MUX. Šio sklandytuvo savininke tapo ponia Signe Skafte Møller ir rūpinuosi juo iki pat savo mirties 1976 liepos 6. Per savo 57 gyvenimo metus ponia Signe taip niekada ir neištekėjo, todėl daug kas juokavo, kad OY-MUX tapo jos vienintele gyvenimo meile nuo pat pirmo skrydžio, kurį ji atliko 1948 birželio 8 dieną. Paskutinį skrydį trukusį dvi valandas, šiuo sklandytuvu ji atliko 1972 m. spalio 21 dieną. Signe buvo pirmoji VGC narė iš Danijos ir 1975 m. dalyvavo VGC saskrydyje Keiheuvel mieste, Belgijoje.
Po Signe mirties, 1978 m. iš jos giminaičių sklandytuvą nupirko Erik Holten, susiedamas jį su Danijos sklandymo asociacija: 41 Danijos sklandymo klubas paaukojo po 100 Danijos kronų, kad orlaivis būtų išsaugotas. Su šiuo sklandytuvu daugiau niekas neskraidė ir tinkamumo skraidyti pažymėjimas nebebuvo pratęsinėjamas. Kurį laiką Keva prastovėjo Arnborg sklandymo centre. Vėliau buvo laikoma gan prastomis sąlygomis, drėgmėje. 1980 m. Danijos orlaivių registre OY-MUX registracija sustabdoma. Keva buvo jau beveik pakeliui į Danijos Aviacijos Muziejų, bet buvo priimtas sprendimas, kad toliau sklandytuvu gali ir nori rūpintis Svaeveflyvehistorisk klubas (istorinių sklandytuvų klubas), ir todėl 1988 m. jam oficialiai buvo padovanotas. Restauraciją pradėjo Silkeborg grupės nariai 1991m. Prie orlaivio prikėlimo naujam gyvenimui darbuojasi Jörgen Jörgensen, Henning Sørensen, Jørn Peter Toft Jensen, Knud Harbo, Vagn Toft, Carsten Thomasen, Ove Hillersborg ir Knud Møller. Originalių brėžinių komplektą parūpino Heinz Bauer.
Sprendžiant iš paskutinių nuotraukų VGC News žurnale, šių metų gale, arba sekančiais 2014 m. Danijoje 42-o tarptautinio sąskrydžio metu, turėtume pamatyti KEVA vėl skrendančią! Tai vienintelis išlikęs tarpukario Lietuvos aeroklubo orlaivis!
Benvenutas Ivanauskas
LY-KEVA 2011_.jpg
LY-KEVA 2011_.jpg (47.63 KiB) Peržiūrėta 2066 karus(ų)
LY-KEVA 2011a.jpg
LY-KEVA 2011a.jpg (50.5 KiB) Peržiūrėta 2066 karus(ų)
LY-KEVA_keva3d_.jpg

Reno
PV Valdybos narys
Pranešimai: 1644
Užsiregistravo: 18 Spa 2012 17:10
Country: Lietuva
Skraido_nuo: 1978-Bir-03

Re: Vienintelis išlikęs...

Standartinė Reno » 17 Rgp 2014 17:16

VGC 2014 a.JPG
Taigi, 42-jo Tarptautinio VGC sąskrydžio Danijoje metu pagaliau susidarė galimybė tiesiogiai prisiliest prie tarpukario Lietuvos aviacjos istorijos - LY-KEVA, tuomet geriausias mūsų sklandytyvas, po karo atsidūręs Danijoje, kur tapo OY-MUX.
VGC 2014 c.JPG
Pastaruoju metu danų kruopščiai atrestauruotas Mu-13d vėl atgimsta naujiems skrydžiams.
VGC 2014 b.JPG
O čia - foto dokumentams Danijos pilietybei gauti (labai jau norisi su tuo atrestauruotu Mu13d paskrist) :-o
VGC 2014 aaa.JPG

Vartotojo avataras
Aloyzas Liaukus
PV Valdybos narys
Pranešimai: 823
Užsiregistravo: 03 Spa 2012 14:03
Country: Lietuva
Skraido_nuo: 1993-Lap-19
Miestas: Alytus
Susisiekti:

Re: Vienintelis išlikęs...

Standartinė Aloyzas Liaukus » 19 Rgp 2014 09:43

Nagi gražūs ragai, prižiūrėti :-o

Reno
PV Valdybos narys
Pranešimai: 1644
Užsiregistravo: 18 Spa 2012 17:10
Country: Lietuva
Skraido_nuo: 1978-Bir-03

Re: Vienintelis išlikęs...

Standartinė Reno » 19 Rgp 2014 11:10

Aloyzas Liaukus rašė:Nagi gražūs ragai, prižiūrėti :-o
Taip, bet ragai pas vyrą - dar ne garantija, kad jis yra vikingas... :-o

Skelbti atsakymą